مونسان و سلطانی فر برای توسعه گردشگری ورزش تفاهم نامه امضا کردند

به گزارش مجله انجمن دعوت، این تفاهم نامه در محل وزارت ورزش و جوانان با حضور جمعی از مدیران و معاونان این دو وزارتخانه، به امضای علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان رسید.

مونسان و سلطانی فر برای توسعه گردشگری ورزش تفاهم نامه امضا کردند

از سفر با هزینه تورهای پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

مونسان در این مراسم گفت: امیدوارم فرایند رو به رشد ورزش کشور ادامه یابد و شاهد پیشرفت های هرچه بیشتر در حوزه های مختلف ورزشی در کشور باشیم.

او اضافه نمود: مشترکات زیادی بین این دو وزارتخانه وجود دارد که به نظر می رسد بخش زیادی از آن ها مغفول واقع شده و شناسایی و توجه به آن ها می تواند به تقویت همکاری های بین این دو دستگاه یاری کند.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ادامه داد: دو بخش از بخش های مهمی که می تواند به ایجاد نشاط اجتماعی و نیز توسعه رفاه اجتماعی در جامع یاری کند بخش جهانگردی و بخش ورزش است.

او اضافه نمود: سند توسعه جهانگردی خوشبختانه بعد از پیگیری های اجرا شده در دولت به تصویب رسید و ابلاغ شد. در این سند برای 28 دستگاه اجرایی حکم ابلاغ شده است که نشان دهنده این است که جهانگردی یک موضوع فرابخشی است. در این میان برای وزارت ورزش و جوانان احکامی ارسال شده که به طور حتم تقویت همکاری های این وزارتخانه در حوزه جهانگردی می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

تنوع بخشی به حوزه های جهانگردی

مونسان در ادامه به مهمترین اتفاقاتی که در حوزه جهانگردی در سال های اخیر روی داده است اشاره نمود و گفت: یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم تنوع بخشی به حوزه جهانگردی است. حوزه های مختلف جهانگردی از جمله جهانگردی معدن، جهانگردی کشاورزی، اکوتوریسم و … به وجود آمدند و در کنار آن جهانگردی سلامت نیز سامان دهی شده است. در کنار این ها، جهانگردی ورزشی نیز بخش مهمی از حوزه جهانگردی به حساب می آید که رویدادهای ورزشی باید به رویدادهای ورزشی - جهانگردی تبدیل گردد تا برای کشور درآمدزایی و اشتغال بیشتری ایجاد کند.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در ادامه گفت: به عنوان مثال در حوزه اکوتوریسم اتفاقات خوبی روی داده و شاهد استقبال بی نظیری از سوی جهانگردان داخلی و خارجی از این حوزه هستیم در حال حاضر ساخت بوم گردی به عنوان زیرساخت این حوزه از جهانگردی در کشور شتاب گرفته و 2200 واحد بوم گردی در کشور تا به امروز احداث شده است. به طور حتم در حوزه جهانگردی ورزشی نیز ظرفیت های فراوانی وجود دارد که باید از آن ها استفاده بهینه کرد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: رویدادهای جهانگردی از اهمیت بالایی برخوردار هستند باید به این رویدادها بیش از پیش توجه کرد و تورهای رویدادهای جهانگردی می تواند در قالب تورهای ورزشی - جهانگردی برگزار گردد تا هم سامان دهی شوند و هم برای کشور درآمدزایی ایجاد کند.

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز در این نشست در سخنانی گفت: پنج سال پیش سند همکاری سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با وزارت ورزش و جوانان امضا شد که امروز سند همکاری ارتقا یافته و موارد جدیدی نیز به آن اضافه شده است. اکنون بعد از پنج سال به نظر می رسد کارشناسان و مدیران هر دو دستگاه به بلوغ کامل برای اجرای این سند همکاری رسیده اند و با آمادگی بیشتری مفاد این تفاهم نامه همکاری از سوی دو دستگاه اجرایی خواهد شد.

یاری به جذب جهانگرد به وسیله رویدادهای ورزشی

او اضافه نمود: گردش مالی که در حوزه رویدادهای ورزشی در جهان وجود دارد موضوعی است که می تواند زمینه مناسب همکاری در حوزه جهانگردی را فراهم کند که موفقیت هرچه بیشتر در این دو حوزه در گروی تعامل بیشتر مدیران و کارشناسان این دو دستگاه است تا با تقویت همکاری ها شاهد درآمدزایی، ارزآوری و اشتغال بیشتر برای کشور باشیم.

سلطانی فر در ادامه گفت: مسابقات و رویدادهای ورزشی باعث می گردد تا میلیون ها جهانگرد در سال به کشورهای مختلف سفر نمایند. به عنوان مثال رویداد ورزشی المپیک همه ساله باعث می گردد جهانگردانی از 200 کشور جهان در کشور محل برگزاری رویداد حضور یابند. بعد از آن مسابقات جام جهانی فوتبال است که بیشترین جهانگرد را به دنبال دارد و بعد از آن نیز مسابقات جام ملت ها و نیز لیگ های معتبر جهان است که باعث حضور جهانگردان می گردد.

وزیر ورزش و جوانان افزود: در کشور ما نیز ظرفیت های فراوانی برای میزبانی از رویدادهای جهانگردی وجود دارد. خوشبختانه زیرساخت های خوبی فراهم شده و با اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب تنها دو ورزشگاه استاندارد برای برگزاری مسابقات بین المللی فوتبال داشتیم اکنون تعداد ورزشگاه ها افزایش یافته و شهرهای مختلف مانند تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز و شیراز می توانند محل مناسبی برای برگزاری و میزبانی از رویدادهای ورزشی باشد.

او اعلام کرد: در کنار رویدادهای ورزشی، بازی های بومی و محلی نیز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که می تواند در جذب جهانگرد تأثیرگذار باشد و با توجه به اینکه این نوع از ورزش ها و بازی ها برای جهانگردان خارجی از جذابیت بالایی برخوردار است و می توان در این خصوص نیز برای جذب جهانگرد می توان برنامه ریزی کرد.

اهداف تفاهم نامه

این تفاهم نامه به استناد سند چشم انداز افق 1404 سیاست های کلی نظام در بخش جهانگردی به ویژه جهانگردی ورزشی و لزوم توسعه و سامان دهی آن و نقش و اهمیت جهانگردی ورزشی در توسعه و تحکیم روابط دوستی بین ملت ها و وظایف وزارت ورزش و جوانان و سهم ارزنده فدراسیون های ورزشی در میادین بین المللی در معرفی ایران اسلامی و نظر به اهمیت و ضرورت بهره مندی از تمام ظرفیت های ملی و بین المللی کشور در راستای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه مالی خدمات محور، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، نمانام سازی (برندسازی) مناسب منابع فرهنگی - ورزشی و طبیعی - ورزشی کشور با هدف توسعه جهانگردی ورزشی به امضا رسید.

توسعه و ارتقای کمی و کیفی بسترهای جهانگردی ورزشی در ابعاد داخلی و بین المللی، استفاده حداکثری از ظرفیت های اشتغال و کارآفرینی در بین جوانان در حوزه جهانگردی، صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و افزایش امکان دسترسی آن ها به فرصت برابر در بازار کار، استفاده از ظرفیت های قانونی مناسب در راستای بهره مندی از ظرفیت های ملی و بین المللی ورزش کشور، به منظور ایجاد اشتغال پایدار با جذب جهانگردان ورزشی، توسعه اقتصاد خدمات محور به وسیله جلب مشارکت فدراسیون ها و سایر نهادهای ورزشی در جهانگردی ورزشی، توسعه و تحکیم مراودات و مناسبات منطقه ای و بین المللی کشور با استفاده از ظرفیت های جهانگردی ورزشی و بسترسازی و توسعه برندسازی رویدادهای ورزشی ملی ایران و استفاده از ظرفیت های مربوطه در سطوح بین المللی ذیل برند ملی جهانگردی کشور از مهمترین اهداف امضای این تفاهم نامه است.

همچنین از دیگر اهداف این تفاهم نامه می توان به یاری به افزایش درآمدهای پایدار زیرساخت ها و منابع مرتبط با صنعت جهانگردی کشور به وسیله جهانگردان ورزشی، یاری به تأمین ساز و کار مناسب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقه مند به فعالیت در بخش جهانگردی ورزشی، حمایت از علاقه مندان دارای معیارهای مورد تائید طرفین برای فعالیت در کسب و کارهای مرتبط با جهانگردی ورزشی با تاکید بر سازمان های مردم نهاد جوانان، شناسایی مناطق کمتر شناخته شده، محروم و دارای ظرفیت های توسعه پایدار جهانگردی ورزشی در راستای معرفی به علاقه مندان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ترویج فرهنگ دینی، اخلاقی و ورزشی با الگو برداری از زندگی ائمه معصوم برای نسل جوان و ایجاد امنیت برای جهانگردان خارجی به منظور بازدید از فضاهای ورزشی اشاره نمود.

وظایف دو دستگاه در تفاهم نامه

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد وزارت ورزش و جوانان اقداماتی را انجام دهد که از مهم ترین اقدامات این وزارتخانه در این تفاهم نامه می توان به برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی برای جذب و راهنمایی سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور توسعه زیرساخت ها و تجهیزات مورد احتیاج جهانگردان ورزشی، رعایت استانداردهای مورد تائید وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در تورهای جهانگردی ورزشی، از جمله استفاده از راهنمایان تخصصی جهانگردی، تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی و نیز همکاری و مشارکت در تائید و تقاصای ویزا، حمایت از تأسیس و فعال سازی موزه ورزش و استقرار ویترین هایی از صنایع دستی هنرهای سنتی و ماکت های آثار تاریخی و فرهنگی، اساطیر و چهره های ماندگار ورزشی، همکاری با وزارت میراث فرهنگی، برای شناسایی و ثبت و ترویج آئین های ملی - ورزشی، سنتی و بازی های بومی و محلی اقوام ایرانی، برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت ورزشکاران ملی در معرفی جاذبه های جهانگردی کشور با عنوان سفیر جهانگردی در رویدادهای بین المللی، برنامه ریزی برای استفاده از صنایع دستی به عنوان جایزه قهرمانان و کاپ های ورزشی، برنامه ریزی برای درج عنوان و تصاویر شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی بر روی لباس ورزشکاران، همکاری و مشارکت در حفظ، بازسازی و احیای بناهای تاریخی مرتبط با ورزش های آئینی - باستانی و همکاری در سامان دهی محورها و محوطه های تاریخی دارای پتانسیل های طبیعت گردی و کوهپیمایی و معرفی آن ها در سطح ملی و بین المللی اشاره نمود.

همچنین مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نیز بر اساس این تفاهم نامه اقداماتی را انجام دهد که از مهمترین اقدامات این وزارت خانه می توان به همکاری با وزارت ورزش و جوانان در تهیه پفراینده ثبت جهانی و ملی منابع دارای قابلیت بهره برداری، همکاری در شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در جهانگردی ورزشی کشور و حمایت از وزارت ورزش و جوانان در تأسیس و فعال سازی موزه های ورزشی در سراسر کشور اشاره نمود.

احیای طرح سفرکارت جوانان و ارائه تسهیلات تخفیفی برای رشد جهانگردی جوانان با رعایت قوانین و مقررات ناظر نیز از اقدامات مشترکی است که در این تفاهم نامه بر عهده دو دستگاه گذاشته شده است.

هم چنین بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد، کمیته راهبری جهانگردی ورزشی با هدف تحقق مفاد این تفاهم نامه با عضویت نمایندگان تام الاختیار دو دستگاه تشکیل گردد.

مدت اعتبار این تفاهم نامه چهار سال است و در صورت موافقت طرفین برای مدت مشابه قابل تمدید است.

ارتقای جهانگردی و ورزش در دولت تدبیر و امید

مونسان در حاشیه امضای این تفاهم نامه در گفت وگو با مجله انجمن دعوت نیز گفت: جهانگردی اشتغال آفرین است و با سرمایه گذاری اندک می تواند اقتصاد خوبی را برای کشور ایجاد کند. ما در سال 2019، 11.8 میلیارد دلار از فراوری ناخالص داخلی (GDP) سهم داشتیم که عدد مناسبی به نظر می آید. امیدوارم با فعال کردن بخش جهانگردی ورزشی بتوانیم شاهد جذب بیشتر جهانگرد خارجی باشیم و به میزان آن بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم.

او اضافه نمود: در دولت تدبیر و امید، هر دو بخش ورزش و جهانگردی خیلی خوب به اهداف خود نزدیک شده اند و ما بیش از 490 هتل با ستاره های مختلف در دولت تدبیر و امید افتتاح کردیم. بیش از 2200 واحد بوم گردی به بهره برداری رسید و زیرساخت های جهانگردی در این دولت به خوبی جلو رفته است.

مونسان اضافه نمود: این وزارتخانه در حال حاضر 137 هزار میلیارد تومان پروژه در حال انجام دارد که 500 واحد از این پروژه ها هتل هستند که به بهره برداری خواهد رسید.

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: توسعه یک کشور احتیاجمند مردمی است که به لحاظ جسمی و روحی از یک سلامت مناسبی رو به رو باشند و ورزش هم به عنوان ارزان ترین ابزار برای پر کردن اوقات فراغت مردم و همچنین ایجاد شور و نشاط در جامعه محسوب می گردد و همچنین می تواند باعث وحدت و غرور ملی گردد.

او اضافه نمود: در ارتباط با سندی که ما 5 سال قبل مبادله کردیم، اساس و پایه ای برای تعریف چگونگی همکاری و استفاده از ظرفیت متقابل این دو بخش بود. خوشبختانه در شرایط حاضر یک بلوغ خوبی بین مدیران و کارشناس های دو وزارت خانه به وجود آمده که امید وارم بهتر از گذشته از این ظرفیت ها استفاده گردد. بعد از جلسات مختلف بین کارشناسان و معاونان دو وزارتخانه پیش نویس سند جدید تنظیم شد و به امید خدا در آینده از ظرفیت های مختلف این دو بخش استفاده گردد. به عنوان مثال بخش جهانگردی، بخشی با توجیه مالی بسیار بالا اشتغال زایی خیلی سریع و سرمایه گذاری کم می تواند مسائل مالی را کمتر کند و ورزش هم که ارزان ترین و مؤثرترین ابزار برای شادی مردم و ایجاد وحدت ملی بین مردم است.

سلطانی فر در ارتباط با این تفاهم نامه و تشویق فدراسیون ها به پذیرفتن میزبانی ها بیشتر عنوان نمود: ما با توجه به ظرفیت ها و زیر ساخت ها کشور، و هزاران ورزشگاه و سالن های ورزشی ساخته شده از جهت توانایی میزبانی همیشه پیشگام بودیم. الان هم برای 2027 پیشنهاد میزبانی جام ملت های آسیا را دادیم و همچنین برای رویدادهای مهم بین المللی در رشته های سالنی ما می توانیم میزبانی مسابقات جهانی را داشته باشیم، اما امیدواریم این شرایط سرانجام پیدا کند و ملت قهرمان ما همانطور که در چهل سال گذشته نشان دادند، بتوانند سر بلند از این تحریم های ظالمانه بیرون آیند و با سرانجام این تحریم ها حتماً میزبانی های ما گسترده می گردد و حضور جهانگردان خارجی گسترش پیدا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: davataz.ir شناسه مطلب: 73

به "مونسان و سلطانی فر برای توسعه گردشگری ورزش تفاهم نامه امضا کردند" امتیاز دهید

1 کاربر به "مونسان و سلطانی فر برای توسعه گردشگری ورزش تفاهم نامه امضا کردند" امتیاز داده است | امتیاز: 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان و سلطانی فر برای توسعه گردشگری ورزش تفاهم نامه امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید